Friday, February 11, 2011

MENURUNKAN BERAT BADAN DENGAN MADU

Jangan disangka madu tidak dapat digunakan untuk berdiet, madu mengandung unsur gula yang sangat besar, kerana unsur gula inilah maka madu menghasilkan stamina untuk menambah kekuatan stamina yang kemudian membuat kita bisa menahan lapar. Hal ini kerana madu dapat men-supply tenaga untuk cergas seharian tanpa kita perlu memenuhi nafsu makan yang mengakibatkan kegemukan.

Dalam satu sendok madu kurang lebih terkandung 65 kalori. Bererti jika kita minum dua sendok madu di pagi hari, sama saja dengan mendapatkan tenaga untuk  bersenam untuk 2 – 3 jam. Jika dibandingkan dengan jumlah gula yang sama, kandungan kalori madu 40% lebih rendah. Walau memberi energi yang besar, madu tidak menambah berat badan. Untuk menurunkan berat badan, Anda dapat meminum madu 3 – 4 sendok makan di pagi hari dan  ditambah satu atau dua sudu makan sekitar jam 10 pagi.

Dengan cara ini Anda tidak akan terasa lapar pada siang hari kerana energi masih cukup. Di malam hari Anda bole minum dua sudu makan sebelum makan malam. Cara lainnya untuk mengurangi berat badan adalah dengan minum segelas air yang direbus bersama madu dan bubuh kayu manis setiap pagi 30 minit sebelum sarapan atau saat perut masih kosong.

Bila dilakukan secara teratur dapat mengurangi berat badan, bahkan bagi orang yang sangat gemuk, minum ramuan ini secara teratur akan mencegah lemak terakumulasi dalam tubuh, walaupun tetap makan makanan kalori tinggi.

Selamat mencuba dan semoga berhasil.

P/S: madu: bukan setakat mengelakkan penyakit seperti asma , demam, selsema malahan seluruh badan memerlukan kan madu...percayalah rasullah s.a.w pun memakan madu setiap pagi supaya menyindari daripada penyakit yang kronik...

mummy mengamalkan madu dari DCL untuk sesi keluarga

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget