Wednesday, June 8, 2011

AIR MATA IBU...

Rasanya penat kenduri masih lagi belum hilang...bile teringat kembali masa kenduri aritu, alahai sedihnya... kesian dengan adikku ..pelbagai dugaan yang terpaksa dia tempuh...

adikku baru berusia 24 tahun telah bertunang selama setahun bersama kekasihhnya hatinya selama 5 tahun bercinta bersama... fizi adik iparku ni seorang yang sangat tak banyak cakap orangnya.. sebab kami tak berapa nak paham kata-kata dia coz dia orang kangar perlis tapi pekat sangat loghatnya..sebab tu dia banyak tak bercakap.. masa dorang bercinta aku banyak sangat bergaduh dgn si fizi ni..bnyak salah paham...dia ok tapi mungkin aku yang berapa kenal dia.. dia akan luahkan perasaan dia kat suami aku atau adik perempuan aku yang bongsu anje..

masa bertunnag sangat-sangat meriah..ramai sedara mara ku mengata membazir la,...pelamin tu vogue sangat la...hantaran banyak sangat la..tapi mulut orang tak bole nak tutup..

bila da setahun bertunang, pihak lelaki nak menghantar duit hantaran mereka di timpa bencana Banjir yang amat dasyat sehingga perabot abis semua rosak.. jadinya tak dapat nak hantar duit hantaran sehingga bulan kedua pun sama tak dapat hantar sebab rumah mereka kena banjir lagi..tapi biasa la..sedara maraku akan mengata lagi dan terus mengata...sedih hati mak aku mendengar sedara mara mengata keluarga kami....aku amat-amat akui mulut sedara mara ku bukan nyer baik sangat..semua mulut jahat banyak mengata orang!!!

selepas pihak lelaki dah pun mengirim duit hantaran jadilah kenduri pada 27 hb 05 2011..pada masa yang sama adikku tak cukup duit tapi ape kan daya dia hanya diam sahaja,.. dia gai bukannya besar bersama bakal suami..nasib la abah seponser semua tau...tu pun sedara maraku mengata...

bile hari kejadian lagi sehari nak nikah adikku bagitau mak "mak pengatin lelaki nak bagi hantaran" patutnya tak perlu lagi sebab masa tunang dah bagi semua,,,"pastu mak diam jer"....bile hari kejadian adikku "angah" "mak..dorang bagi 11 dulang hantaran la mak..camner mak" sambil air mata keluar sebab sedih dah xda duit...

pastu aku terdengar  mak menangis ...mak naper???"" angah ko  xda duit nak buat hantaran dia.." sebelum ni sedara mara ada yang seponser tapi kali ni bile tang dia semua orang tak seponser...mungkin dorang semua marah dan tak suka dia kot..." takpe la mak da jangan nagis lagi..biar along dan anje gi buat kat kedai ..kami seponser bersama akak sepupuku... masa majlis pun da sedara maruku mengata dan megutuk lagi...bah kan nak tolong pun nak taknak jerrr....

masa malam nikah,,.. angah: "along aku da benda nak bgatau ko long" pe dia...???
masa tu angah da bgtau ak perkara rahsia yang paling aku sedih dan terkejut sangat...."tak perlu bgatu ..biar kami satu family jer yang tahu"....

takpe la dik tu nasib ko,....

bile nak nikah..pak imam da tunggu lama tapi dugaan datang kembali van pihak lelaki plak rosakkkk,...so dah lambat...sedara masih lagi mengutukkkk

bile da nikah legaaaaaaaaanya hatikuuuu dah selamat...mak orang pertama menangis tak berhenti menahan sebak atas pelbagai dugaan adikku..

satu lagi dugaan pelamin adikku yang lain palk dia buat..sehingga orang tu nak buka balik tau!!!eisssyhhh~

paling banyak aku terasa adalah dari sedara mara ku yang banyak mengutuk,,.."ada segelintir sedara dan sepupuku yang ok.."

aku tulis nie sebab aku terkilan dengan sedara mara ku yang hanya mengata orang dan macam kjei sangat sampaikan sikit pun dia taknak ambik tahu!!! tapi takpe sebagai along atau kakak telah melaksanakan tanggunjawab dan telah pun selesai menhantar adikku ke perlis pada 4-6-2011 aritu...

semoga angah berbahagia di samping insan yang tersayang dan jangan la buat pe2 perangai yang orang tak suka,,...pemikiran setiap orang tak semestinya terbuka seperti apa yang kita pikirkan,,....


sehingga sekarang aku masih sedihhh mengenang kan nasib adikku!!!!

p/s:nnt saya upload gambar adik saya kahwin k!!!

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget